De digitalisering gaat snel, heel snel. De coronatijd heeft dit proces nog versneld. Ineens moesten we zoomen en facetimen om elkaar nog te zien en online winkelen omdat alles dicht was. Het gevolg is dat je zonder smartphone of internet niet meer volledig mee kunt doen. Vooral ouderen voelen zich buitengesloten door de toename van digitalisering in onze samenleving. En om hulp vragen blijkt lastig.
Omroep Max besteedt vrijdag 21 mei aandacht aan dit probleem in consumentenprogramma Meldpunt. In dit programma zeggen ouderenbond ANBO en de vereniging SeniorWeb dat de overheid en website- en appbouwers moeten meer rekening houden met ouderen.
De 81-jarige Ad voelt zich gediscrimineerd, zegt hij in Meldpunt. Hij heeft geen smartphone en bankiert nog met overschrijvingsformulieren. Omdat hij geen mobiele telefoon heeft, loopt hij aanbiedingen mis en kan hij geen zegels meer sparen. Ineke is 71 en wel digitaal vaardig, maar loopt door haar verouderde computer toch geregeld vast als het om online zaken gaat.
De helft van het MAX Opiniepanel blijkt moeite te hebben met digitalisering.
“Het is ontzettend belangrijk dat iedereen kan meedoen in de samenleving”, zegt mevrouw Sipkens van de ANBO. “Je mag niet buitengesloten worden door digitalisering. Zorg er als organisatie dan ook altijd voor dat je telefonisch bereikbaar bent. Of dat je een kantoor in de buurt hebt.”
SeniorWeb probeert ouderen met duizenden vrijwilligers digitaal vaardiger te maken. “Vaak durven ze niet om hulp te vragen. Waag die stap, klop aan, vraag om hulp. Je bent zeker niet de enige die het -nog- niet kan.”
Meldpunt wordt vrijdag a.s. om 20.05 uur uitgezonden op NPO2. Kijk ook eens op de site van het programma, daar vind je interessante informatie voor consumenten. Meldpunt heeft ook een Facebookpagina.