Kunst & Cultuur

Boekbespreking ‘Hiltje’ van Anita Terpstra

Over de schrijfster

De Friese schrijfster Anita Terpstra schreef meerdere thrillers. Met het schrijven van Het huis vol en Al mijn moeders heeft zij haar visitekaartje voor het schrijven van non-fictie afgegeven. In deze boeken duikt zij in de geschiedenis van de Friezen en hoe zij zijn geworteld in Friesland. In Al mijn moeders beschrijft Anita de zoektocht naar haar familiehistorie. Tijdens dat onderzoek las zij over de Friese emigranten die in de negentiende eeuw naar Amerika vertrokken. Via via kwam ze op het spoor van Hiltje, over wie zij haar nieuwe boek schreef.

Het boek

Hiltje werd in 1805 geboren in Bornwird. Ze trouwde met Heerke en samen kregen zij zes kinderen. Het gezin was één van de Friese families die in 1847 naar Amerika vertrokken, op zoek naar een beter leven met rijkdom en vrijheid van geloof. Het verhaal neemt je mee op hun lange en niet erg comfortabele reis; over zee, rivieren en land en met temperaturen waaraan ze niet gewend waren. En dan reisde Hiltje ook nog in de Friese klederdracht, compleet met oorijzers. De uiteindelijke bestemming lag in Iowa. Daar werd het dorp Pella gesticht door achthonderd Nederlanders, op van de Indianen gekochte grond.

Recensie

Terpstra reconstrueert het leven dat Hiltje in Amerika met haar familie opbouwde. Ze beschrijft dit op een beeldende manier. Het is een bijzonder stukje geschiedenis: families die zich in Nederland bij de Afgescheidenen aansluiten en onder leiding van dominee Hendrik Scholte op weg gaan naar een onbekend land. Het is boeiend om te lezen over de rol die Friezen hebben gespeeld bij het ontstaan van dorpen en steden en hoe men een weg vond in dat nieuwe land. Tijdens het lezen van het boek las ik per toeval de column Onze man in Washington in de LC, waarin Jan Postma verslag doet van een bezoek aan Pella. Hij constateert dat Pella nog steeds een Nederlandse enclave is, waar men trots is op het feit dat het door hard werken en ondernemerschap tot een rijk dorp is uitgegroeid, met een eigen identiteit en taal. Al met al een zeer interessant en leuk boek! ■