Het ministerie van justitie en veiligheid, de politie, het centrum voor criminaliteitspreventie en veiligheid (het ccv) en zes ouderenorganisaties hebben de handen ineen geslagen om voorlichting te geven over verschillende methodes van oplichting. Wij geven je graag tips om oplichting te voorkomen. Maak het oplichters niet te makkelijk!
In een bericht (bijvoorbeeld een sms of e-mail) wordt gevraagd om te klikken op een link of om in te loggen. Die link kan bijvoorbeeld leiden naar een valse website van een bank, waarin je gevraagd wordt om gegevens in te vullen. Zo proberen internetcriminelen toegang te krijgen tot je computer of persoonlijke gegevens. Deze manier om gegevens te achterhalen heet phishing (letterlijk: ‘hengelen’) als het gaat om e-mailberichten. Als dergelijke berichten via sms worden verzonden, wordt dat smishing genoemd. Met die gegevens kunnen internetcriminelen je vervolgens veel geld afhandig maken.
Valse e-mail of sms
Ook wordt soms gevraagd om direct geld over te maken. Via deze valse berichten proberen internetcriminelen aan je geld te komen. Het verschil tussen een nep- of een echt bericht is soms lastig te zien. Toch kun je deze herkennen door te letten op de volgende punten:
- Gaat het om geld? Gaat het om belangrijke gegevens? Is er haast bij? Let op! Criminelen laten het lijken alsof iets heel urgent is. Dus: eerst checken, dan klikken.
- Check het e-mailadres van de afzender. Komt dat overeen met een eerdere e-mail die je van deze afzender gekregen hebt? Kijk naar de aanhef. Is deze onpersoonlijk (zoals ‘Geachte heer/ mevrouw’ of ‘Beste klant’)? Als je klant bent bij een bedrijf, dan zouden ze je naam wél weten.
- Leg de mail naast een eerdere mail van die organisatie, waarvan je zeker weet dat die echt is. En vergelijk ze met elkaar.
Wat kun je zelf doen?
- Klik nooit op een link van een mail die je niet vertrouwt en download geen bijlage.
- Twijfel je? Bel dan de organisatie waar het om gaat (bijvoorbeeld je bank) en zoek daarvoor zelf het telefoonnummer op. Gebruik niet het telefoonnummer uit de e-mail, want dit kan nep zijn.
- Gaat het om geld? Gaat het om belangrijke gegevens? Is er haast bij? Let op! Eerst checken, dan klikken.
- Controleer de link op checkjelinkje.nl.
Meer informatie? Kijk op maakhetzeniettemakkelijk.nl
Webinar
Catherine Keyl interviewde onder andere de Fraudehelpdesk over hulpvraagfraude. En de politie over phising. Deze talkshows, ook wel webinars genoemd, kun je terugkijken op maakhetzeniettemakkelijk.nl/senioren-en-veiligheid.
Helpdeskfraude: hoe gaat een oplichter te werk?
Bij de helpdeskfraude (ook wel Tech Support Scam genoemd) gaat het er meestal om dat je zomaar gebeld wordt door iemand die zich voordoet als medewerker van een helpdesk. Deze oplichter vertelt je dat er problemen zijn op je computer en dringt erop aan snel maatregelen te nemen om het te verhelpen en grote(re) problemen te voorkomen. De oplichter wil je natuurlijk helpen, alleen moet daar wel voor betaald worden. Een ander voorbeeld is een pop-up in het scherm met de waarschuwing dat je computer is geïnfecteerd met een virus en een telefoonnummer waarnaar je moet bellen. De oplichter vraagt of je hem toegang wil geven tot jouw computer om het probleem ‘op te lossen’. Vervolgens wordt dan een ongewenst programma geïnstalleerd, waardoor hij mee kan kijken met jouw computer. Nadat het zogenaamde probleem is opgelost, wordt om geld gevraagd. Daarvoor moet je inloggen in je bankomgeving. De oplichter kijkt mee en past ongezien het te betalen bedrag aan naar een veel hoger bedrag.
Wat kun je zelf doen?
- Word je zomaar gebeld door een medewerker van een helpdesk? Hang op! Bedrijven als Microsoft zullen je nooit bellen en zullen ook nooit naar je beveiligingsinstellingen en/of wachtwoorden vragen.
- Als er een pop-upvenster of foutbericht wordt weergegeven met een telefoonnummer, bel dat nummer dan niet.
- Houd je computer up-to-date.
- Installeer een goede virusscanner
Meer informatie? Kijk op fraudehelpdesk.nl