Iedereen die vragen heeft over onderwerpen als zorg, wonen, welzijn en inkomen kan daarbij kosteloos de hulp inroepen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Weinig mensen weten dat en dat is jammer. Want door omstandigheden kun je ineens de grip op je leven kwijt zijn. Een cliëntondersteuner kan dan helpen bij het vinden van oplossingen.
De gemeente Leeuwarden heeft het nodige geregeld om haar inwoners, ongeacht de leeftijd, te ondersteunen bij zorgvragen. Als je hulp nodig hebt en je kunt die hulp niet vinden in je omgeving, dan kun je gebruik maken van deze ondersteuning.
De sociale wijkteams en dorpenteams hebben buurt- en dorpskamers ingericht waar je terecht kunt voor hulp en een luisterend oor. Verder bieden MEE Friesland en Zorgbelang Fryslân gratis en onafhankelijke cliëntondersteuning aan. Het is helemaal aan jou of je met je zorgvraag naar een wijk- of dorpsteam gaat, of dat je liever de hulp inroept van een cliëntondersteuner.
De meeste cliëntondersteuners hebben een achtergrond als maatschappelijk werker. Ze beschikken over kennis van het aanbod in zorg en ondersteuning en ze weten de weg. Ze luisteren naar je wensen, zien mogelijkheden en bespreken waar en bij wie je hulp kunt krijgen. De meerwaarde van cliëntondersteuning is dat het onafhankelijk is; cliëntondersteuners zijn niet in dienst van de gemeente. Cliëntondersteuning is er ook voor mensen die onder de WLZ vallen.
Als het om ouderen gaat, zijn het vaak familieleden of mantelzorgers die contact opnemen met een clientondersteuner. Het eerste telefonische contact vindt altijd binnen twee tot vijf werkdagen plaats. Soms kan een hulpvraag al tijdens het eerste telefoontje opgelost worden. In andere gevallen volgt er een huisbezoek, een afspraak op kantoor of er is contact via (beeld)bellen. Dit is afhankelijk van de situatie. De inzet is in principe kortdurend.
Als cliëntondersteuner kan ik mensen een zetje geven om hen verder te helpen of bevestigen dat ze op de juiste weg zijn. Dat laatste kan ook al enorm helpen
Tannie Peters – cliëntondersteuner Zorgbelang Fryslân
De cliëntondersteuner is geen hulpverlener, maar staat naast je en gaat met je in gesprek over de zorgvraag die er ligt. Dat kan van alles zijn.
- “Ik wil een Pgb aanvragen voor mijn vader, maar het lukt me niet om de formulieren daarvoor in te vullen.”
- “De dagbesteding van mijn partner is door corona weggevallen en ik wil graag weten of er alternatieven zijn.”
- “We hebben binnenkort een keukentafelgesprek met de gemeente over de inzet van huishoudelijke hulp vanuit de WMO. Is er iemand die dat gesprek met ons kan voorbereiden en erbij aanwezig kan zijn?”
- “Ik kom er niet uit met het wijkteam. Wie kan ik vragen als onafhankelijke bemiddelaar?
- “ Ik ben mantelzorger van mijn ouders en het lukt me allemaal niet meer. Welke steun is er voor mantelzorgers?”
De ondersteuning is dus heel breed, maar altijd adviserend. Iedereen moet zelf de regie over zijn eigen leven kunnen houden.
Als cliëntondersteuner kun je iets bijdragen, waardoor mensen weer zelf verder kunnen. Niet uit handen nemen, maar samen naar oplossingen zoeken
Marjon Boersma – cliëntondersteuner MEE Friesland
Meer weten?
Op onderstaande website vind je veel informatie over cliëntondersteuning:
www.informatielangdurigezorg.nl/clientondersteuning/
Voor een afspraak bij een buurt- of dorpskamer:
Amaryllis 058-303 0401 of het Buurtservicepunt 06-348 43 569
Voor cliëntondersteuning:
MEE Friesland – 058 – 2 844 944 of Zorgbelang Fryslân – 085-4 832 432 (lokaal tarief)
|