Interviews

Inez Timmer-t flink aan de weg!

Voor velen was Inez Timmer (66) een vergeten naam, totdat ze een aantal jaren geleden vanuit Duitsland terugkwam in Friesland. Ze is de laatste tijd vooral bekend door de mooie theaterprogramma’s die ze heeft gemaakt. Daarnaast was de zangeres regelmatig in de media: als semifinalist in The Voice Senior én als winnaar van het Ouderen Songfestival. De oudere generatie Friezen zal haar nog kennen van de folkband Irolt. Sommigen zagen haar lang geleden wellicht in een musical, naast sterren als Henk Poort en Bill van Dijk. Later veroverde ze de theaters in Duitsland en Oostenrijk en entertainde op exclusieve cruises. Ik zocht Inez op in Weidum, waar ze alweer jaren woont.

Ongekunsteld zit ze aan tafel in haar knusse huisje. Gekleed in een sweater en joggingbroek is er niets terug te vinden van de grande dame die regelmatig schittert op de bühne. Zangeres worden was geen jeugddroom. “Als kind wilde ik als leeuwentemmer bij het circus werken. Dat theatrale zat er dus wel in. Ik ontdekte dat ik mensen kon raken als ik op een podium stond, maar de calvinistische opvoeding zat mij in de weg. Ik werd lerares Engels.” Taalgevoel had ze zeker. Ze zingt en acteert even makkelijk in het Duits en Engels als in het Nederlands en het Fries. “Fries is niet mijn moedertaal”, vertelt Inez. “Ik kwam als vierjarige van Dedemsvaart naar Buitenpost. Thuis spraken wij Nederlands, maar we woonden wel in de Wâlden. Toen ik op school met een Westereinder klasgenoot Fries sprak, raadde hij mij dat af omdat het zo raar klonk.”

Irolt

Toch zorgt de Friese taal ervoor dat ze bekend wordt als zangeres. In Leeuwarden treft ze de muzikant Nanne Kalma. Daar slaat bij de achttienjarige niet alleen de artistieke vonk over, want Inez trekt bij Nanne in. Hij is gestopt met de popgroep Pugh’s Place en wil iets totaal anders. Geïnspireerd door Britse folkbands ontstaat de Friestalige folkband Irolt. “De eerste albums, De Gudrun Sêge en Kattekwea zijn erg goed verkocht. Wij waren op het goede moment met het juiste repertoire op de juiste plek.” Optredens tot in Engeland volgen. “We zaten eens in een tv-show van Rob de Nijs. Had ik, in folkstijl, houten sandalen aan. De opname was op een grindpad. Niet zo handig.“

In de kaartenbak bij Joop van den Ende

Foto: Peter Schütte

De relatie houdt geen stand en ieder gaat zijn eigen weg. “Nanne wilde meer focussen, terwijl ik wilde verbreden.” Inez gaat naar het conservatorium in Hilversum. “Ik was al tweeëndertig en kreeg les van Greetje Kauffeld. Ik studeerde af als jazzzangeres, maar deed daar eerst weinig mee. Omdat ik in d kaartenbak bij Joop van den Ende zat, mocht ik auditie doen voor de musical Cyrano.” Ze wordt aangenomen en begint haar musicalleven. Na The Phantom of the Opera vertrekt ze naar Wenen. In Oostenrijk en Duitsland krijgt Inez in alle bekende musicals een grote rol. “Een groot avontuur met alle ingrediënten voor een goed gevuld dagboek: triomfen, eenzaamheid, liefde, verdriet. Gevoelens die alleen je collega’s begrijpen.”

Betoverd door een goochelaar

Na acht jaar onderbreekt Inez het musicalwerk. “Ik miste de interactie met het publiek. Je staat iedere avond naar een zwart gat te kijken. Ik werd solist en later entertainment-manager op een groot cruiseschip.” Op een van de cruises leert ze haar man Peter kennen. “Er kwam een goochelaar aan boord die mij betoverde.” Ze settelen zich uiteindelijk in het Duitse Essen om meer tijd voor elkaar te hebben. “Toen kreeg ik weer belangstelling voor Fryslân. Ik had geen idee wat daar op cultureel gebied gebeurde, totdat ik hoorde dat Leonard Cohen in het Fries werd uitgevoerd. Ik wilde terug om bij te dragen aan de Friese cultuur.

Werom nei it Heitelân

En zo komt Inez in 2013 na vijfentwintig jaar terug naar Friesland. “Mijn hart trok weer naar het platteland. Vroeger had ik een hekel aan de sociale controle van een klein dorp. Nu koester ik die warmte.” Ze had Heimat & Heitelân geschreven, een voorstelling over het schakelen tussen twee culturen. “Wat een werk om na zoveel jaar weer aan de bak te komen! Niemand kent je, dus ik heb alle dorpshuizen afgebeld.” Uiteindelijk weet zij ieder jaar twee theaterstukken op de planken te brengen. De uitvoering van Op alle Fronten wordt door de Leeuwarder Courant beloond met 5 sterren.

The voice Senior en ouderen songfestival

Foto: Harrie Muis

De artistieke duizendpoot weet van geen ophouden. Ze schittert in 2019 als Mme Armfeld in A Little Night Music en krijgt een nominatie voor de beste vrouwelijke bijrol. Datzelfde jaar is ze semifinalist in The Voice Senior en in juli 2021 wint Inez in Amsterdam het Ouderen Songfestival. “Noem het overdreven ambitie, maar het is ook zo mooi om mee te maken. Toen ik van dat songfestival terugkwam in Weidum, hingen hier de vlaggetjes aan de gevel. En de publiciteit is erg welkom. Alle Friese media hebben er aandacht aan besteed. Dat belt een stuk makkelijker”.

Oppassen dat de cultuur niet verloren gaat

De coronatijd heeft Inez strijdbaar gemaakt. “Eerst was ik murw geslagen. In één keer geen optredens meer, dat doet iets met je. Maar ik ben als een gek gaan schrijven, heb nieuwe ideeën uitgewerkt. Tussen de eerste en tweede lockdown heb ik aardig wat voorstellingen gedraaid. Steeds voor dertig mensen per keer.” Inez merkt op dat we moeten oppassen dat door corona niet nog meer cultuur verloren gaat. “Minister De Jonge die net zo lief een dvd’tje opzet als alternatief voor een echt concert. Het Leeuwarder raadslid Reitsma (binnenkort wethouder), die vond dat hij moest kiezen uit twee kwaden toen hij het over de nieuwe plannen voor Zalen Schaaf had. Ook in Friesland gaat op die manier veel theaterkwaliteit verloren”

Levenswerk

Daarom werkt ze nu al drie maanden aan haar ultieme project Baas Giele Taksy. Ondersteund door een vierkoppige band zingt Inez in het Fries vertaalde songs van Joni Mitchell. “Voor de financiering heb ik een crowdfundingsactie opgezet. Ik had vijfduizend euro gevraagd, maar er kwam ruim zesduizend binnen. Geweldig! Eind november komt de cd uit, 28 januari is de première in De Harmonie. Een megaklus, maar dit beschouw ik als een soort levenswerk.” Ze fronst een beetje. “Ik word ook ouder, het geheugen neemt af, tekst leren duurt steeds langer. Ik ga door zolang ik het nog kan, het mij voldoening geeft en ik het publiek nog iets te bieden heb. Maar na Baas Giele Taksy zet ik geen nieuwe locomotieven op de rails. Voordat je aan je optredens toe bent vreet de voorbereiding zo ontzettend veel tijd en energie. Het lijkt mij heerlijk om met het repertoire op pad te gaan dat ik al heb.”

Fit blijven is belangrijk

Inez houdt zich fit met het Weidumer Wandel Bootcamp. “Op maandagmorgen gaan hier in de straat de deuren open en dan loopt een stel vrouwen met een matje onder de arm richting het kaatsveld. Ik moet als podiumdier in conditie blijven, maar ik raad iedereen aan om regelmatig te bewegen. Juist als je door je leeftijd wat minder intensief leeft.” Ook de geest moet gestimuleerd worden, vind Inez. “Ik blijf als senior geestelijk fit omdat ik nieuwsgierig blijf. Alsjeblieft: dut niet in, blijf openstaan voor nieuwe belevenissen. Koester kunst en cultuur, want die zorgen voor buitengewone ervaringen.” Ze staat op en zingt Joni Mitchell in het Fries: “Ik bin ljocht en tsjuster wend, ik libje elke dei”.

Tags
Show More

Related Articles

Geef een reactie

Back to top button
Close
Close